Trine har besluttet sig for ikke at skubbe udfordringerne foran sig som en undskyldning, men arbejder i stedet med at reducere klimabelastningen inden for de rammer, der nu er. Det gør hun bl.a. ved at være knivskarp på data og ved at motivere og uddanne medarbejdere i indkøbsafdelingen i at træffe bedre beslutninger, når de skal vælge hvilke varer der skal på hylderne. Og det, der virkelig kan motivere hende, er når Flying Tiger lykkes med at slå andre i branchen på klimaområdet.
Men faktisk drømmer hun om, at politikerne en dag vil tage større ansvar for, at prisen på et produkt kommer til at afspejle produktets belastning af klimaet. For det er ikke et ansvar den enkelte forretning eller forbruger kan tage alene.
Hvad er din rolle i Flying Tiger?
Jeg har været bæredygtighedschef de sidste 5 år. Dengang havde vi først og fremmest fokus på menneskerettigheder i forsyningskæden og fabrikkerne i Kina. Men jeg havde en idé om, at vores bæredygtighedsprofil skulle udvides, og dermed at min rolle også skulle inkludere andre arenaer som at omstille forretningen til også at inkludere tænkningen omkring Cirkulær Økonomi.
Heldigvis vil topledelsen i Flying Tiger rigtig gerne den grønne omstilling, og de er helt med på at der skal forandringer til hvis vi fortsat skal være relevante på markedet. Min rolle er at få det til at forplante sig i organisationen ved at skabe et ønske blandt medarbejderne om at gøre en forskel og vise dem veje til hvordan. Det vil sige at jeg arbejder mindst lige så meget med forandringsledelse som med at implementere specifikke tiltag. Og når vi lykkes med at skabe gode resultater, sker det i spændingsfeltet mellem en velvillig topledelse og en forandringsparat organisation, på tværs af alle afdelinger.
Hvad har gjort organisationen forandringsparat?
Den mest effektive måde at drive forandring på er ved at give medarbejderne lyst til selv at skabe denne forandring. Derfor fokuserer vi i min afdeling meget på uddannelse. Det er gennem træning, at vi har fået organisationen engageret i forandringsprocessen. Vi træner bl.a. medarbejderne i emner som cirkulær økonomi, materialekundskab, og CO2 emissioner. Særligt indkøbsafdelingen træner vi meget, men også marketingafdeling, den juridiske afdeling, design og brand afdelingen, vores logistikafdeling osv.
Vi træner big time, og det har været med til at skabe en forståelse for vores strategi samt en indsigt i, hvad vores medarbejdere i de forskellige stillinger kan gøre for at hjælpe til.
DOWNLOAD WHITEPAPER
Strategi for Additionalitet
Over 70% af globale emissioner stammer fra energiforbruget. Læg en strategi for hvordan I bliver en del af løsningen.
Hvordan undgår I greenwashing?
Helt enkelt – ved ikke at sige noget. Vi bruger for eksempel aldrig ordet bæredygtigt om det vi laver. I virkeligheden synes jeg ikke at nogen virksomheder kan kalde deres produkter for bæredygtige. Der er meget strikse regler for, hvad man kan og ikke kan sige og det er for så vidt positivt, så virksomheder ikke kan gemme sig bag tomme ord og misvisende data.
Men jeg kunne godt tænke mig et alternativ – et bud på, hvad man gerne må sige. Med vitaminer må man for eksempel ikke sige at kalk er godt for dig, men gerne at kalk styrker knoglerne. Jeg mener helhjertet at alle produkter som er lavet af noget naturligt, er bedre end de produkter der er lavet af plast. Men det kan vi ikke få lov til at sige i dag, og det kan efterlade forbrugeren et ærgerligt, uoplyst sted.
Læs også: Sådan undgår din virksomhed greenwashing
Hvad er dine tanker om forbrugsmønstre?
Da jeg var yngre troede jeg lidt naivt at forbrugerne skulle drive forandringen. Det tror jeg ikke på i dag. Jeg tror på at lovgivning og beskatning skal drive den adfærdsforandring der er brug for. Det er de helt store strukturer der skal sørge for, at vi som forbrugere træffer bedre beslutninger.
Den enkelte forbruger kan sjældent gennemskue hvert produkt og dets klimaomkostninger, og i dag afspejler produkters priser ikke, hvad det egentlig koster verden at lave det produkt. Jeg drømmer om, at vi får et fundament, hvor vi tager ansvar for vores forbrug og betaler de eksternaliteter der er forbundet med ethvert produkt. Så ville forbrugerne blive vænnet til at tingene koster mere, og man ville få en anden respekt for ressourcerne. Men det kan Flying Tiger ikke orkestrere alene. Det vi kan gøre, er at ændre vores varesortiment og tilbyde produkter som er mindre skadelige for miljøet. Derudover kan vi udskifte engangsprodukter med flergangsprodukter – vi har siden 2019 reduceret antallet af engangsprodukter med 49%.
Hvordan vælger I hvilke produkter der skal være på hylderne?
Det gode ved vores forretning er at vi har mulighed for at skifte meget ud i vores sortiment. Det har vi gjort, og det skal vi blive ved med. Der ser vi effekten af vores træning, for en indkøber med indgående kendskab til CO2-udledning og konsekvensen af uhensigtsmæssige materialer prioriterer ”eco-conscious” produkter højere. Det er hér, den konkrete forandring foregår.
Det handler om at være knivskarp på data og så gøre det håndgribeligt. Vi har lavet en prioriteringsliste over ingredienser, og regner CO2-udledningen for hvert produkt ud. Internt giver vi hvert produkt en score i forhold til, de materialer der er brugt i produktionen af produktet. Sidste år var 36% af vores produkter det vi kalder ”eco-conscious”, tilsvarende kunne en tredjedel blive det og en tredjedel var det ikke. Disse scorer bruger vi til at vurdere, hvad vi fremadrettet skal have på hylderne.
Hvilke råd vil du give med videre?
Jeg kan anbefale at få støtte fra et konsulentbureau som specialiserer sig i bæredygtighed, hvis man ikke har inhouse eksperter. Bæredygtighed er et moving target, og feltet er meget akademisk. Man bliver nødt til at holde sig orienteret, læse ny research og forholde sig til ny lovgivning hele tiden. Og så skal man være lige så opmærksom på bæredygtighedsdata som på finansielle data. Jeg vil gerne opfordre til at droppe undskyldningen ”det er svært”. For de fleste udgør scope 3 mere end 95% af CO2-udledningerne, og det er ikke godt nok at sige at det er lidt for svært. Det ville svare til at sige, at man ikke lige har tallene fra Jylland med i regnskabet, fordi de er svære at få fat på. Det synes jeg er useriøst.
Hvad motiverer dig?
For det første er der intet alternativ. Vi skal tænke mere på miljøet for at drive en ordentlig virksomhed. Mine kollegaer og jeg bliver motiveret af at se forandringen. Eksempelvis sælger vi mange spil, og da vi erstattede plastikterninger med terninger lavet af træ, fik indkøberne at vide hvor meget CO2 de havde sparet. Det er det gode ved at have fuldstændig tjek på vores data – forandringen bliver tydelig og målbar. Det er motiverende at overhale virksomheder med bedre ry indenom, og vise at Flying Tiger kan sætte høje standarder indenfor branchen.