Komplet guide til VSME-standarden

September 10, 2025
15
min læsetid

I denne artikel lærer du hvordan du laver et ESG-regnskab baseret på VSME-standarden. Vi gennemgår alle de punkter, I skal rapportere på så du kan komme godt i gang. Når du har læst denne guide, er du klar til at gøre det selv, og du behøver ikke bruge dyre konsulenttimer på det.

VSME står for Voluntary Reporting Standard for SMEs og er EU's frivillige rapporteringsstandard for små og mellemstore virksomheder, der ikke skal rapportere efter CSRD-standarden, dvs. virksomheder med mindre end 1000 ansatte (læs mere om hvem, der skal rapportere efter CSRD her). VSME standarden dækker klima, miljø sociale forhold og ansvarlig virksomhedsledelse.  

Fordelen ved at rapportere efter VSME standarden er, at I vil have samlet alle de data som kunder og finansielle institutioner efterspørger, da VSME i princippet udgør et loft for hvad I kan blive bedt om at redegøre for.

Når du har læst artiklen, har du overblik over hvordan I kommer i gang med VSME rapportering, hvilke oplysninger I skal indsamle og hvilke muligheder I har for at gå skridtet videre.

EU’s VSME standard

Måske har du hørt andre sukke over mængderne af papir involveret i ESG-rapportering. Så kan du glæde dig over VSME. Det er nemlig en simplere udgave af CSRD-rapporten, uden krav om dobbelt væsentlighedsanalyse eller revisorpåtegning.

Derfor kan I hurtigt være i gang med rapporteringen - og dermed komme videre til det allervigtigste - at gennemføre de bydende nødvendige forandringer.  

VSME-standarden består af to dele – et basismodul og et udvidet modul. Det udvidede modul er for virksomheder, der ikke bare vil rapportere, men også nedbringe deres negative påvirkning af omverdenen. Det tilføjer bl.a. oplysninger om klimamål og håndtering af menneskerettigheder . 

I skal rapportere på ca. 50 datapunkter hvis I vælger basismodulet og ca. 150 hvis I tilvælger det udvidede modul.  Alle punkter fra basismodulet skal med i rapporten. Det samme gælder det udvidede modul hvis I tilvælger dette. I kan altså ikke vælge punkter til og fra inden for modulerne.  

EFRAG, der står bag standarden, har stillet til en template til rådighed som sikrer I kommer hele vejen igennem hele rapporteringen. Arket kan virke uoverskueligt, men hvis du starter med at læse dette overblik, så er I allerede godt i gang.

Basismodulet i VSME

Basismodulet dækker fire områder: Overordnet information om virksomheden, information om miljøbelastning, om sociale forhold og om virksomhedsetik. Der er i alt 11 hovedpunkter, der skal beskrives.

Overordnet information i basismodulet

VSME standarden kræver at du giver nogle helt basale oplysninger om den virksomhed rapporten drejer sig om.

Grundlag for udarbejdelsen

Start med de helt grundlæggende informationer om jeres virksomhed og det grundlag I rapporterer på. Beskriv med andre ord branche, antal medarbejdere og omsætning, angiv om rapporteringen dækker datterselskaber og om I vælger at rapportere på begge moduler eller kun basismodulet.

Indsatser, politikker og initiativer

I skal oplyse om I tager eller planlægger at tage, for at blive mere bæredygtige. Hvis I f.eks. har reduceret jeres energiforbrug eller har indgået i et partnerskab med The 0-Mission om at reducere jeres scope 2 udledninger, så kan I sætte kryds i boksen udfor reduktion af klimabelastning i basismodulet.

Miljø og klima i basismodulet

Miljø og klima afsnittet handler om at I skal offentliggøre data om jeres energiforbrug, forurening af jord, luft og vand, biodiversitet samt jeres bidrag til en mere cirkulær økonomi. Vi gennemgår de enkelte punkter her, men giver særlig detaljeret vejledning til klimaregnskabet.

Klima og CO2e udledning

Denne del af basismodulet er et mini klimaregnskab. I skal angive virksomhedens energiforbrug i scope 1 (energiformer I selv kan sætte ild til, f.eks. gas, benzin, fyringsolie) og i scope 2 (elektricitet, fjernvarme og fjernkøling). Scope 3, dvs. udledninger i værdikæden er ikke påkrævede i basismodulet.

I starter med at angive hvor meget energi jeres virksomhed forbruger, og hvor stor en andel af forbruget, der er dækket af vedvarende energikilder. Hvis I matcher jeres forbrug af strøm med et abonnement på The 0-Mission er hele jeres elforbrug dækket af vedvarende energi.  

Herefter beregner I jeres CO2e-udledninger i scope 1 og 2. Det er heldigvis let. Når I kender jeres energiforbrug (liter benzin, m3 gas, MWh strøm osv.) ganger I med emissionsfaktoren for den relevante energitype. For hver energikilde er der en emissionsfaktor, der fortæller, hvor meget denne type udleder pr m3, liter eller ton. Emissionsfaktorerne for strømforbrug i scope 2 finder I hos Energinet, og jeres fjernvarmeselskab kan oplyse om emissionsfaktoren for fjernvarme i jeres område. (spørg efter miljødeklarationen).

Der er krav om at I opgør de lokationsbaserede udledninger. Anvender I et produkt som The 0-Mission til at reducere i scope 2, skal I også anvende den markedsbaserede opgørelsesmetode. Hvis du er i tvivl om hvordan I gør kan du læse mere her.

Det sidste datapunkt, der stilles krav om i basismodulet er, at I opgør jeres CO2e-intensitet. CO2e-intensiteten fortæller hvor stor jeres udledning er i relation til jeres omsætning. For en produktionsvirksomhed vil dette tal naturligt være meget højt, mens det for en konsulentvirksomhed vil være en del lavere. Det gode ved CO2e-intensitet, er at I kan reducere denne faktor selvom I er i gang med at vækste forretningen. CO2e-intensitet beregnes ved at dividere jeres samlede CO2e udledning med jeres omsætning i EURO.

Forurening af luft, vand og jord

Dette punkt er først og fremmest relevant for industrivirksomheder og landbrugsvirksomheder, der udleder større mængder stoffer til omgivelserne.

Hvis det gælder jer, skal I f.eks. rapportere på udledninger af svovloxider til luften, på udledning af spildevand og tungmetaller. Virksomheden skal angive hvilken forureningskilde der bliver udledt, hvor meget der udledes (målt i kilo eller liter) og om forureningen bliver udledt til vandet, luften eller jorden.

Hvis der ligger offentligt tilgængelige oversigter over udledningerne, kan I selvsagt henvise til dem.

Biodiversitet

Dette punkt handler om hvordan I påvirker biodiversiteten. Det er svært at opgøre direkte - der findes ingen reelt anerkendte målemetoder. Men der hvor I påvirker biodiversiteten allermest er i forbindelse med arealanvendelse. Jo flere veje, bygninger, marker og havne vi bygger jo mindre plads er der til dyr og planter.

Derfor er det arealanvendelse I skal rapportere på når det gælder rapporteringen på biodiversitet.

Du skal angive hvor meget jord virksomheden ejer, lejer eller forvalter i eller omkring sårbare økosystemer.

Hvis I har initiativer der fremmer biodiversitet, skal de også indrapporteres. Det kan også være I har taget initiativer på jeres egne arealer til f.eks. at så og plante hjemhørende arter. I givet fald skal dette også angives her. Hvis I abonnerer på en solpark via The 0-Mission er I f.eks. med til at understøtte biodiversiteten i området og derfor kan et abonnement på The 0-Mission anvendes her.

Vand

Dette afsnit handler om vandforbruget i virksomheden. I skal indberette hvor meget vand virksomheden anvender. Det gælder både vand I køber fra vandværket, men også vand fra andre kilder - herunder regnvand, der opsamles.

Herudover skal forbruget. Det beregnes som anvendelse af vand minus det vand, der udledes igen (f.eks. gennem kloakken). Måske fordamper vand i produktionen, eller indgår i virksomhedens produkter. Dette vand regnes ikke som tilbageført.

I skal særskilt oplyse om I anvender og forbruger vand i regioner med vandmangel'

Ressourceforbrug, cirkulær økonomi og affaldshåndtering

Det sidste miljø og klimapunkt handler om virksomhedens håndtering af affald. I skal dels indberette hvor store mængder farligt og ikke-farligt affald I producerer, og hvor meget affald I sender til genbrug årligt.

Hvis jeres virksomhed er i en sektor med stort materialeforbrug (det kunne f.eks. være byggebranchen), skal I også rapportere totalvægten af brugte materialer. Hvis I følger principper om cirkulær økonomi, skal I beskrive hvordan.

Sociale forhold i basismodulet

Sociale forhold drejer sig især om de vilkår virksomheden tilbyder medarbejderne og om I bidrager til at sikre ligestilling mellem kønnene.

Arbejdsstyrken

Virksomheden skal indberette data om medarbejderne. Det gælder bl.a. oplysninger om medarbejdere ansat på midlertidige kontrakter, om kønsfordelingen, og hvilke lande medarbejderne er ansat i, hvis virksomheden opererer i mere end et land.

For virksomheder med mere end 50 ansatte, skal medarbejder-turnover også inkluderes, men vidste du, at et abonnement på The 0-Mission kan reducere medarbejderudskiftning ?

Sundhed og sikkerhed

I skal rapportere hvor mange arbejdsskader, der har fundet sted i rapporteringsperioden. Hvis der har været dødsfald i forbindelse med arbejdsskader eller arbejdsrelaterede sygdomme, skal det også indgå VSME-rapporten.

Løn, køn og uddannelse

Hvordan lønnes virksomhedens medarbejdere? Er lønnen på niveau med overenskomstaftaler eller nationale mindstelønsaftaler, og hvor stor en del af virksomhedens medarbejdere, er dækket af en overenskomst.

Lønforskellen mellem kønnene på virksomhedens ansatte skal også indgå hvis virksomheden har mere end 150 medarbejdere, ligesom I skal oplyse hvor mange årlige uddannelsestimer medarbejderne har, fordelt på køn.

God virksomhedsledelse i basismodulet

VSME standarden lægger ikke op til en lang beskrivelse af virksomhedens ledelsesvisioner, men stiller krav om at virksomheden offentliggør brud på basale etiske principper.

Korruption og bestikkelse

Hvis virksomheden har modtaget domme og/eller bøder i forbindelse med korruption og bestikkelse, skal her stå hvor mange bøder virksomheden har modtaget i rapporteringsperioden. Beløbsmængden for bøderne skal også indgå.

Det udvidede modul i VSME

Det udvidede modul retter sig mod virksomheder, der gerne vil opsætte klimamål og følge dem over tid - ligesom der er et særligt fokus på klimaforandringer.

Hvis I selv har høje ambitioner eller mødes af krav blandt kunder og banker, så bør I inddrage det udvidede modul. Modulet indeholder 9 punkter og lægger op til en mere detaljeret beskrivelse af jeres påvirkning af omgivelserne og hvordan I håndterer det - både i dag og fremadrettet.

Punkterne er inddelt i de samme områder som basismodulet: Overordnet information, miljøbelastning, sociale forhold og god virksomhedsledelse. Det kræver lidt mere omtanke at rapportere fyldestgørende på det udvidede modul.

Overordnet information i det udvidede modul

Ligesom i basismodulet skal du give nogle oplysninger om virksomheden før du går i gang med det udvidede modul. Oplysningerne har til formål at få jer til at reflektere lidt mere over jeres forretningsmodels betydning for miljø-, klima og sociale forhold.

Forretningsmodel og bæredygtighedsrelaterede initiativer.

I skal beskrive jeres forretningsmodel og salgsstrategi, herunder hvilke varegrupper virksomheden sælger, hvilke tjenester den udbyder og hvilke markeder I opererer i. Jeres største samarbejdspartnere skal også præsenteres, herunder de vigtigste leverandører, salgskanaler og kundetyper. Hvis forretningsmodellen indebærer bæredygtighedsudfordringer, skal de beskrives.

Indsatser og initiativer

I det udvidede modul er det ikke nok at sætte kryds i boksen, om at virksomheden har en politik for at blive mere bæredygtig. Virksomheder, der anvender det udvidede modul skal kunne beskrive initiativerne mere detaljeret.

Miljø og klima i det udvidede modul

Oplysninger om miljø og klima i det udvidede modul er lidt mere krævende, og I skal samtidig tage stilling til hvordan I reducerer jeres belastning.

CO₂e-reduktionsmål og klimaomstilling

Den største forskel mellem basis-modulet og det udvidede modul er at scope 3 udledningerne skal tælles med, hvis de udgør en væsentlig del af jeres klimabelastning. Det er tilfældet forlangt de fleste virksomheder. Sælger I f.eks. t-shirts, sker den største CO2udledning ikke i drift af webshoppen, men i relation til produktion, anvendelse og bortskaffelse af t-shirten. Hvis I skal rapportere på scope 3, skal I kende de 15 forskellige emissionskilder. Vi har selvfølgelig en detaljeret guide til  scope 3 I kan følge for at sikre at I har de relevante data med.

Herudover skal I opstille reduktionsmål samt gøre rede for hvordan I påtænker at nå disse mål. Hvis I har et The 0-Mission partnerskab kan I let reducere jeres scope 2 udledninger på en troværdig måde.

Målsætningerne angives for hhv. scope 1, 2 og 3 og de skal opgøres i absolutte tal. Dvs. det er ikke nok at dække sig ind under at virksomheden vækster og dermed vil øge udledningerne.

I skal angive specifikt år for udgangspunktet og hvornår I forventer at være i mål.

Klimarisici

I skal i dette afsnit beskrive detaljeret, hvilke risici klima udsætter virksomheden for. Det kan være øget risiko i form af ekstreme vejrhændelser, udfordringer med at forsikre aktiver mod skybrud eller brand. I skal angive om nogle af disse hændelser har fundet sted. Endelig skal I oplyse hvilken tidshorisont risiciene har, og hvilke foranstaltninger I tager at undgå dem.

Sociale forhold i det udvidede modul

I det udvidede modul stilles der krav om mere detaljerede oplysninger om arbejdsstyrken.

Køn og ansættelsesforhold

Hvis virksomhed har mere end 50 medarbejdere, er det et krav at I giver yderligere oplysninger. Oplysningerne har især fokus på forskel mellem kønnene og om I har ansat mange medarbejdere på midlertidige kontrakter, som f.eks. freelancere.

Menneskerettigheder

I det udvidede modul er der fokus på menneskerettigheder. Virksomheden skal angive om den har politikker på plads omkring bl.a. børnearbejde, tvangsarbejde og ulykker for egen arbejdsstyrke. Herudover skal I angive om der er sket brud på rettigheder i rapporteringsperioden i virksomheden eller i værdikæden.

God virksomhedsledelse i det udvidede modul

Oplysningerne i denne sektion handler især om virksomhedens forretningsmodel og de sektorer virksomheden er involveret i.

Indtægter fra visse sektorer

Oplysningskravene handler om virksomhedens forretningsmodel.

Er virksomheden aktiv i en eller flere af følgende industrier: Kontroversielle våben (miner, klyngebomber, kemiske eller biologiske våben), dyrkning eller produktion af tobak, fossile brændsler eller kemisk produktion af pesticider eller andre landbrugsprodukter.

Kønsfordeling i bestyrelsen

Kønsfordelingen i bestyrelse, direktion eller tilsynsråd skal angives. Fokus er på det øverste ledelsesorgan i din virksomhed.

Når I har udfyldt alle disse oplysninger, er I i mål. Det mest tidskrævende i processen er at indsamle data. Selve beregningerne er ikke komplicerede at gennemføre. Men der hvor I bør lægge de allerfleste kræfter er selvsagt i at reducere jeres påvirkning af miljø og klima.

FAQ

Hvad er et klimaregnskab?

Ikon til en pil der peger til højre

Et klimaregnskab er en opgørelse over en virksomheds udledning af drivhusgasser. Det giver et detaljeret overblik over, hvor meget virksomheden påvirker klimaet, og hvilke aktiviteter der bidrager mest til udledningen. Klimaregnskaber bruges ofte til at opsætte mål for reduktion af klimabelastningen og til at dokumentere effekten af de tiltag virksomheden måtte tage for at reducere sit aftryk.

Hvad er VSME-standarden for klimaregnskaber?

Ikon til en pil der peger til højre

VSME-standarden er frivillig standard for opsætning af ESG-rapporter. En del af standarden handler om hvordan virksomheder skal rapportere på deres klimabelastning. Standarden er udviklet med fokus på at gøre klimaregnskaber sammenlignelige, overskuelige og tilgængelige for virksomheder uden stor erfaring med bæredygtighed.

Hvorfor er et klimaregnskab vigtigt for SMV’er?

Ikon til en pil der peger til højre

Et klimaregnskab hjælper virksomheder med at få indsigt i deres belastning af klimaet, så de kan identificere hvor de bedst kan reducere deres klimaaftryk. Et lavere klimaaftryk kan gøre det lettere for virksomheden at låne penge og styrke virksomhedens konkurrenceevne.

Hvordan laver man et klimaregnskab i overensstemmelse med VSME-standarden?

Ikon til en pil der peger til højre

For at lave et klimaregnskab med VSME-standarden skal du først indsamle data om din virksomheds forbrug af benzin, gas, strøm, varme og køling. Har du først de data er det let at beregne CO₂-udledningen vha. emissionsfaktorer.

Hvilke data skal man bruge til et klimaregnskab?

Ikon til en pil der peger til højre

Et klimaregnskab kræver som minimum data for virksomhedens brug af benzin, gas, strøm, fjernvarme og køling. Ligger størstedelen af virksomhedens klimaaftryk i leverandørkæden skal data for disses udledninger indhentes.

Hvad adskiller VSME-standarden og andre klimastandarder?

Ikon til en pil der peger til højre

VSME-standarden er specifikt designet til små og mellemstore virksomheder, mens andre standarder som CSRD er mere komplekse og kræver flere ressourcer af implementere. VSME fokuserer på enkelhed og relevans for mindre organisationer.

Hvordan kan et klimaregnskab styrke en virksomheds brand?

Ikon til en pil der peger til højre

Et klimaregnskab viser, at din virksomhed tager ansvar for sin påvirkning af klimaet, hvilket kan tiltrække miljøbevidste medarbejdere, kunder, investorer og samarbejdspartnere. Det skaber troværdighed og kan åbne nye markedsmuligheder.

Skal vi bruge en konsulent til en VSME rapport

Ikon til en pil der peger til højre

Nej. Det behøver I ikke. De officielle skabeloner ser komplicerede ud, men det skyldes at der er gjort meget lidt ud af designet. Uanset om du anvender konsulenter eller ej, vil I skulle bruge tid på at fremskaffe de relevante data om jeres virksomhed. Hvis I oplever at konsulentbistand kan gøre det lettere for jer, at komme fra dataindsamling til de reelle reduktionsinitiativer, kan pengene dog være godt givet ud.