Mød Pia Glavind
- Fortaler for øget forståelse for økonomisk uafhængighed og ansvarlighed blandt kvinder
- Professionel investor, advisor & bestyrelsesmedlem
- +25 års erfaring indenfor finans- og investeringssektoren i ledende stillinger
- Angel investor i bl.a. Female Invest, Linconomy & fem øvrige startups
- Cand. Merc i finansiering, samt executive MBA fra CBS
Pia Glavind har haft en lang karriere i ledende stillinger inden for finanssektoren, både på investeringssiden samt indenfor strategi og vækst. De sidste tre år har Pia drevet en porteføljekarriere på fuldtid. Hun har bl.a. fokus på startups inden for især fintech, impact og bæredygtig udvikling, og gerne med kønsdiversitet i ledelsen.
Pia er i dag angel investor i syv startups, hvor The 0-Mission er en af de sidst ankomne. Pia mener, at vi alle bør tage ansvar for planetens bæredygtige udvikling, og synes at The 0-Mission er en lavthængende frugt for alle virksomheder. Pia er nemlig optaget af det gap der er imellem udbud og efterspørgsel af bæredygtige løsninger.
Vi har stillet Pia 5 spørgsmål om hendes fokusområder, investeringer og råd til startups.
Hvad er du særligt optaget af for tiden?
Jeg har netop læst bogen The Demand Revolution der påpeger, at vi står midt i en transformativ megatrend, hvor bæredygtighed både er en udfordring og en stor mulighed for virksomhederne. Det, der gør denne bevægelse speciel, er at den i høj grad er forbrugerstyret og ikke udbydsstyret. En stor del af forbrugerne i dag ønsker faktisk grønne løsninger, men virksomhederne tilbyder ikke de rette løsninger enIfølge analyser eftersøger forbrugerne således bæredygtige løsninger som aldrig før, både herhjemme men også i udlandet. Dette vil fremover skubbe virksomheders agendaer på en måde, vi ikke har set tidligere. Der eksisterer i dag et gap imellem hvad forbrugerne efterspørger, og hvad virksomheder tilbyder. De, der formår at imødekomme denne efterspørgsel, tænker jeg vil kunne opnå en konkurrencemæssig fordel. Bæredygtighed vil ikke kun være en intern prioritet, men et brand, der vil tiltrække flest kunder og investorer i længden.
Hvorfor har du valgt at investere i The 0-Mission?
The 0-Mission løser netop den problemstilling jeg beskrev før. De tilbyder noget, mange forbrugere efterspørger, men som det hidtil har været svært at få adgang og kendskab til. Med The 0-Mission kan virksomheder blive CO2-neutrale, ved blot at oplyse deres årlige elforbrug. Det smarte er, at de ikke engang behøver at skifte el-leverandør. Gennem abonnementet hos The 0-Mission bidrager virksomhederne til, at der opføres flere solcelleparker. Det er en lavthængende frugt for de virksomheder, som ønsker at gøre en forskel med deres strømstrategi, uden selv direkte at skulle bygge nye vindmøller eller solceller.
DOWNLOAD WHITEPAPER
Strategi for Additionalitet
Over 70% af globale emissioner stammer fra energiforbruget. Læg en strategi for hvordan I bliver en del af løsningen.
Jeg tror, mange virksomheder simpelthen ikke ved hvor simpelt det kan være at bidrage til den grønne omstilling. The 0-Mission gør det nemt, og det er en af grundene til, at jeg har valgt at investere i netop denne virksomhed.
Hvilke kriterier sætter du når du investerer?
Jeg fokuserer på stærke teams, der har en vision om at dække et hul i markedet. Finansielt afkast og impact skal gå hånd i hånd, og jeg skal føle en god resonans med teamet. Derudover skal founderen have en stærk personlig ´track record´, og ´proof of concept´. Når jeg investerer, ser jeg altid på virksomhedens vækstpotentiale, om de har en solid strategi for at nå deres mål og en kundeportefølje, der har valideret produktet. Jeg er generelt en aktiv investor og stiller mine kompetencer og netværk til rådighed for, at de virksomheder jeg er involveret i, lykkes.
Hvilke råd vil du give startups som søger investering?
Det er vigtigt at demonstrere, at founders idé opfylder et reelt behov i markedet. At de har styr på konkurrentsituation og at de har lavet en ´go to market´plan. For at gøre dette, er det vigtigt at have stærke investorer og rådgivere med fra start, samt at få opbygget en kundeportefølje. Et professionelt pitch, der tydeligt viser passionen for projektet, er også afgørende i startup-fasen.
Hvordan ser du fremtiden indenfor den bæredygtige udvikling?
Jeg tror kun vi har set toppen af isbjerget, når det kommer til The Demand Revolution. Forbrugerne er ikke bare passive deltagere længere – de kræver løsninger, der matcher deres værdier og behov. Virksomheder, der ikke formår at tilpasse sig denne efterspørgsel, risikerer at blive sat af. Men dem, der griber muligheden og forstår at gøre bæredygtighed til en del af deres DNA, vil vinde på den lange bane.
Vi bevæger os mod en fremtid, hvor bæredygtige løsninger skal være lige så lette at tilvælge som enhver anden forretningsbeslutning – både for forbrugere og for virksomheder. De virksomheder, der forstår at levere disse bæredygtige løsninger, vil ikke bare overleve – de vil lede vejen. The Demand Revolution er en bølge, der kun vil vokse sig stærkere, og de der handler nu, kan både skabe værdi for sig selv, tage ansvar og forme fremtidens marked.