Kunder, medarbejdere og investorer taler med én stemme, når de beder virksomhederne om at reducere deres klimaaftryk. Og langt de fleste virksomheder oplever det som et ”license to operate” at reducere deres klimaaftryk. Men for Danmarks 290.000 SMVere er det lettere sagt end gjort, for de er for små til at opføre deres egne sol- eller vindparker. Sådan var det i hvert fald indtil 2022, hvor Anna Riis Hedegaard og Thomas Granhof stiftede The 0-Mission.
Q: Hvorfor stiftede I The 0-Mission?
Rigtig mange virksomheder vil gerne reducere klimabelastningen fra deres elforbrug. De vil være sikre på, at der rent faktisk også opføres nye vind og solparker – og ikke bare sætte et hak i klimaregnskabet.
De allerstørste virksomheder, får opført egne vind- og solparker og underskriver komplekse Power Purchase Agreements, som SMVerne er alt for små til at komme i nærheden af. De færreste SMVer kender deres elforbrug langt ud i fremtiden og de har ikke det juridiske setup til at gennemskue aftalerne og den risiko de påtager sig. Desuden ønsker de ikke at spekulere i udviklingen i elpriser og står således frit i relation til at handle strøm til spotpris eller låse en el-aftale med et elselskab efter eget valg.
Vi stiftede The 0-Mission fordi vi mener det skal være nemt at gøre en forskel. For vi har mere end travlt med at nedbringe CO2-udslippet.
Q: Hvad tilbyder I kunderne?
The 0-Mission tilbyder abonnementsordninger på vind- og solparker, der er opført uden statsstøtte. Grundlæggende aggregerer vi en efterspørgsel fra private virksomheder som igennem deres abonnement hos The 0-Mission bliver et financielt instrument i udbygningen af flere energiparker i Danmark. Abonnementet følger vores kunders elforbrug op og ned og hvis vores kunder sparer på strømmen eller sætter solpaneler på taget, bliver abonnementet hos os automatisk billigere. Det er sund klimafornuft.
Vores kunder kan selvfølgelig bruge abonnementet i deres klimaregnskab. Men vores kunder er mere optagede af den forskel de skaber ude i virkeligheden. Via abonnementet hos os kan de bidrage til, at der opføres flere sol- og vindparker, og uanset om vi taler biodiversitet, bæredygtighed i produktionskæden eller beskyttelse af grundvandsressourcer kan kunderne sikre, at fremtidige energiparker bliver opstillet på så bæredygtige vilkår som muligt.
Vi inviterer kunderne på besøg i vores parker, så de med selvsyn kan iagttage den forskel de skaber, og så hjælper vi dem med at fortælle om den forskel de gør, på den helt rigtige måde. Det kan man se eksempler på her i denne video:
Q: Hvorfor er det ikke godt nok at købe grøn strøm fra elselskabet?
Det er rigtigt at det grønne strømprodukt fra elselskabet fortsat kan bruges til at sætte et flueben i klimaregnskabet. Men lad mig være lidt fræk at sige, at så kan det heller ikke bruges til ret meget andet. Det bekræfter flere af landets største el-selskaber i udtalelser om markedet for grønne certifikater.
Grønne strømprodukter er baseret på handel med certifikater, der ofte stammer fra ældre norske vandkraftværker eller vindmøller der for længst er betalt af os alle sammen over skatten. Certifikaterne er så billige at de ikke er en del af businesscasen for udvikler. Derfor driver certifikatmarkedet ikke opstillingen af nye vedvarende energianlæg, og EU-kommissionen har faktisk foreslået at staten helt stopper med at udstede certifikater fra de gamle statsstøttede vindmølleparker.
Men indtil det sker, kan virksomheder trygt handle med The 0-Mission da vi kun tilbyder abonnementer på parker der er 100% privatfinansierede og selvfølgelig er opført uden statsstøtte. Det er denne forretningsmodel som skal drive den grønne omstilling og bygge flere energiparker hurtigere end markedet ellers tillader det.