Et eksempel på arbejdet mod en mere bæredygtig forretning er, at Sinatur hoteller har fjernet rødt kød fra deres konferencemenuer. Insisterer kunderne alligevel på en god bøf, ja så må de acceptere at betale et klimabidrag som går ubeskåret til den danske naturfond.
Men Claus Nielsen arbejder ikke kun med bæredygtighed i egne hoteller, faktisk er han medskaber af et branchenetværk – for når det gælder grøn omstilling, så nytter det ikke at man kommer i mål helt alene.
Hvordan kom du til at arbejde med bæredygtighed?
Da jeg kom til Sinatur var der røde tal på bundlinjen, og forretningen kæmpede med at finde sin plads i verden. Vi blev enige om, at hvis vi skulle stå for noget unikt i branchen, så skulle det være arbejdet med bæredygtighed. I starten var min tilgang lidt blåøjet; jeg troede at vi efter installation af LED-pærer og dobbeltskyl på toiletterne kunne sætte flueben. Nu er vi nordens første B-Corp certificerede hotelkæde og Danmarks eneste hotelkæde, hvis CO2-udledninger er kortlagt efter den internationale Greenhouse Gas Protocol.
Jeg har arbejdet i hotelbranchen hele min karriere og kan faktisk kun skrive tre forskellige steder på mit CV. Men mit nuværende arbejde gør mig glad og stolt på en måde jeg ikke har oplevet før. Det er fordi vi har et stærkt fokus på bæredygtighed og ansvarlighed.
Hvad motiverer dig i dit arbejde?
Der er ikke nogen der kommer til at huske mig for mine økonomiske regnskaber, men måske kan mine børn og børnebørn være stolte af mit arbejde med ansvarlighed. Jeg synes det er vigtigt at stoppe op og indse at alt ikke handler om at vækste, blive større og få flere penge. Selvfølgelig skal en virksomhed være økonomisk bæredygtig, men økonomi er en flygtig størrelse. Når den sidste dag i måneden render ud er der bare et nyt økonomisk mål – med bæredygtighed og ansvarlighed er der ingen målstreg, og det synes jeg er enormt givende.
Hvad er jeres store udfordring i forhold til bæredygtighed?
På vores hoteller skal vi balancere luksus med ansvarlighed. Vores hoteller fungerer som et frirum, og nogle vil gerne have et ekstra langt varmt bad og en overdådig buffet før de skal tilbage til deres hverdag og leve sundt, grønt og bæredygtigt. Her skal vi finde vores vej og vise at hotelophold sagtens kan være luksuriøse, samtidig med at der er taget hensyn til både miljø og klima.
Arbejdet med bæredygtighed og ansvarlighed er dilemmafyldt. Hos Sinatur fokuserer vi på økologi i vores køkkener, men økologi er jo ikke nødvendigvis bæredygtigt. Hvad er egentlig bedst, et økologisk æble fra Holland eller et æble fra nabogården hvor avleren ikke har haft overskud til at få sine produkter certificeret? Meget få ting er sort/hvide, og det er vigtigt at holde snuden i sporet og ikke kun jagte flotte certificeringer. Sagens kerne er, at vi skal standse et overforbrug.
Hvilke muligheder har Sinatur for at mindske jeres klimaaftryk?
Vi har god erfaring med at oplyse vores gæster om de valg vi har truffet på deres vegne, og samtidigt informere dem om, at valget kan laves om, hvis det ønskes. Eksempelvis er rødt kød ikke længere en del af vores konferencemenuer, medmindre man betaler et klimabidrag, som vi donerer ubeskåret til den danske naturfond. Et andet eksempel er, at vi på nogle hoteller har tilbudt en gratis drink, hvis man ikke skal have vasket sengelinned og håndklæder hver dag.
Med andre ord skal vi turde revurdere den unødige luksus der er gået i arv i vores branche. Og det bliver modtaget godt – faktisk er det under 10% af vores gæster, som beder om at få lavet disse valg om. Vi har mulighed for at præsentere vores gæster for miljøvenlige alternativer og på den vis nudge dem til at træffe bedre valg, også efter deres ophold hos os.
Hvad har hjulpet jeres bæredygtighedsstrategi på vej?
Det, at vi tør udfordre de nedarvede normsæt i vores branche har ført til, at vi siden 2019 har skåret vores CO2-udledninger ned med 25%. Vores tiltag er hjulpet på vej af en modning af markedet og en stigende opmærksomhed på klimaforandringer. Særligt de seneste 5 år er vores gæster blevet meget mere åbne overfor alternativer. Men vi skal turde provokere udviklingen – stoppe helt op, udfordre os selv og vores gæster på de outdatede luksusdogmer.
DOWNLOAD WHITEPAPER
Strategi for Additionalitet
Over 70% af globale emissioner stammer fra energiforbruget. Læg en strategi for hvordan I bliver en del af løsningen.
Hvordan undgår I greenwashing?
På et tidspunkt nåede vi i Sinatur at købe en ordentlig pulje CO2-kvoter før vi fandt ud af at det ikke var den rigtige vej. Jeg tror på at man skal turde være handlekraftig, men jeg er meget påpasselig i forhold til greenwashing. Alt hvad vi melder ud skal kunne faktatjekkes, og jeg venter hellere en postgang, end at melde noget upræcist ud. Vi bestræber os på at bruge ordet ansvarlighed i stedet for bæredygtighed, og være præcise og konkrete i kommunikationen af vores initiativer.
Hvad er dine bedste råd til direktører og CSR-managere?
Det er vigtigt at starte med at få kortlagt organisationens udledninger og identificere hvor man kan skabe størst impact. Og her er det vigtigt at søge hjælp. Vi får ekstern støtte fra bl.a. Märk, som skubber os i den rigtige retning og hjælper os med at blive på beatet. Det er nemlig min erfaring, at man let kan komme til at sidde og fumle med noget selv, og komme til at gå til højre, hvor man skulle have gået til venstre.
Derudover er det vigtigt at gøre det store, fluffy begreber bæredygtighed til noget håndgribeligt, og skære komplekse processer ud i små bidder, både overfor kunder, leverandører og internt for vores medarbejdere. Ellers er det svært at efterleve. Vi har god erfaring med at teste håndgribelige tiltag på enkelte lokationer for at skaffe konkret feedback, og derefter implementere bredt på alle 6 hoteller.
Men mit måske allervigtigste råd er, at man som leder skal skabe en strategi som får lys i øjnene på ens medarbejdere. Jeg har været direktør i mange år, og jeg har også været med til at lave strategier og større projekter som er døde på ledelsesgangen. Men vores strategi om, at lave hotel på naturens præmisser, har fået så meget liv i organisationen og stort set alle de ansøgninger vi modtager er motiveret af vores arbejde med bæredygtighed.
Hvor finder du inspiration og sparring?
Det er vigtigt at vi ikke alle dummer os med de samme ting, og derfor skal vi turde fortælle om vores fejl og erfaringer. Jeg har været med til at etablere Moving Hospitality, en grøn bevægelse som består af 6 hotelkæder og hoteller med fokus på grøn omstilling og økologi, og har til formål at skabe mere bæredygtig hoteldrift. Vi vidensudveksler, stiller kollektivt krav til leverandører og vil vinde politisk gehør. Det er fedt at aflyse konkurrencen, og sætte alt ind på at hjælpe hinanden mod et højere og mere helligt mål. Der er ikke længe til 2030, og jeg vil gerne samarbejde med dem vi normalvis beskuer som konkurrenter, for at fremskynde processen.