Lars Frello: Det starter med socialt ansvar

Lars Frello fyldte 27 år, før han fik en kop kaffe, han kunne lide. I jagten på at opnå samme smagsoplevelse, kastede han sig ud i at eksperimentere med bønner og ristningsmetoder. Det blev starten på CleverCoffee.
Lars Frello, Founder & CEO, CleverCoffee
Lars Frello, Founder & CEO, CleverCoffee

Mens Lars jagtede den gode smag, opdagede han, at kvalitet og social ansvarlighed inden for kaffeindustrien hænger uløseligt sammen. Hvis kaffebonden ikke får en rimelig løn, kan kaffebonden ikke gøre sig umage – og det kan smages ude ved kaffemaskinerne. Men lønnen påvirker også mulighederne for at arbejde med mere bæredygtige produktionsmetoder. Ifølge Lars er det nemlig urealistisk at stille krav til miljø og klima, før kaffefarmerne har en økonomi, der sætter dem i stand til at arbejde med at udvikle produktionsmetoderne. Det er derfor social ansvarlighed kom til at spille en den absolutte hovedrolle for CleverCoffee i deres ESG-arbejde.

Lars bliver ofte inspireret af virksomheder fra helt andre brancher, når han søger friske perspektiver  til, hvordan CleverCoffee kan udvikle deres samfundsansvar. På samme måde er der helt sikkert mange, der kunne lade sig inspirere af, hvordan CleverCoffee tager hånd om vilkårene i det primære produktionsled.

Hvorfor arbejder I med bæredygtighed?

Underbetaling af kaffefarmerne er den største udfordring i kaffebranchen. Med de priser, vi ser på verdensmarkedet for kaffe, har kaffefarmerne slet ikke økonomi til at producere et ordentligt produkt. Du kan selv smage det, rigtig meget kaffe er nemlig ristet så hårdt, at det kun er de brændte og bitre smagsnuancer, der træder frem. Det sker oftest for at skjule den dårlige råvare. Kaffefarmerne har selvsagt ikke overskud til at tage hensyn til miljø og klima, når de lever under fattigdomsgrænsen.

Det var for mig helt tydeligt, at vi var nødt til at rette op på kaffebøndernes levevilkår, før vi overhovedet kunne kigge ind i miljømæssige bæredygtighedsinitiativer. Hvis vi taler i ESG-sprog, kan man sige, at vi startede med S’et (social, red.), og selvom vi i CleverCoffee i dag har en holistisk tilgang til bæredygtighed, hvor vi arbejder med at forbedre transport, emballage og produktionsprocesser, er det vigtigt, at vi hele tiden er der, hvor det batter mest. Reel bæredygtighed kan først opnås, når de grundlæggende sociale behov er opfyldt.

Heldigvis oplever vi, at miljømæssige forbedringer følger naturligt efter sociale forbedringer. Når kaffefarmernes leve- og arbejdsvilkår forbedres, ser vi en øget tendens til at implementere bæredygtige praksisser. Dette skyldes, at de kaffefarmere, vi arbejder med, er højt kvalificerede landbrugsmænd og -kvinder, som er ivrige efter at dyrke sine afgrøder på en bæredygtig måde. For os handler det derfor om at skabe de økonomiske betingelser, der gør bæredygtige valg mulige på de individuelle kaffefarme. Ved at sikre de mest udsatte led i værdikæden en mere end fair indkomst, adresserer vi kernen i branchens udfordringer.

Kan du give eksempler på klimatiltag hos CleverCoffee?

Miljø og klima fylder mere og mere, og det er en naturlig del af at fremtidssikre forretningen. Men det er vigtigt for mig, at arbejdet med klima ikke ender ud som rene hensigtserklæringer og tilslutning til forskellige planer af mere eller mindre konkret karakter.

Jeg tror på, at det vigtigste er at handle. Hos os har vi arbejdet med at reducere vandforbruget på farmene, vi insisterer på at sejle vores kaffe ind, selvom det går langsommere end med fly, vi overgår fra gas til elektricitet i produktionsprocessen, og så kigger vi på elektricitetsforbrug i selve kaffemaskinen. Indsatsen betyder, at vores CO2-udledning per kilo kaffe nu er på 384 gram – hvilket er væsentligt mindre end de 10 kg, som er gennemsnittet for et kg. ristet kaffe af tilsvarende oprindelse.

Hvilke udfordringer oplever du i forbindelse med CleverCoffees bæredygtighedsarbejde?

Den største udfordring er at undgå, at der går for meget drift i den. Vi bliver ikke dygtigere til bæredygtighed, hvis vi bruger al vores energi på at drifte den eksisterende forretning.

Det er både det sjove, men det er også det svære – bæredygtighed skal være en integreret del af måden at tænke forretning på. Vores næste store projekt er at lave LCA’er (life cycle assessments) for vores produkter, så vi kan blive endnu skarpere på, hvordan vi påvirker miljøet.

DOWNLOAD WHITEPAPER

Strategi for Additionalitet

Over 70% af globale emissioner stammer fra energiforbruget. Læg en strategi for hvordan i bliver en del af løsningen.
Få alle detaljerne med
Når du udfylder formularen får du vores whitepaper, helt gratis.

Vil kunderne gerne betale for bæredygtighed?

Hvis man bare vil tjene penge, så skal man gøre det på en helt anden måde, uden øje for bæredygtighed og socialt ansvar. Vi har ikke størrelsen til at konkurrere på pris med de helt store kaffevirksomheder. Men vi kan vise, at der findes en anden, langsigtet måde at drive kaffevirksomhed på. Vi skal ikke vinde i år eller næste år, vi er her for at CleverCoffee skal være med til at gøre en forskel for kaffefarmerne og for miljøet i mange år fremover.

Vi tager lidt mere for vores kaffe end andre produkter på markedet, og med dét, er der nogen kunder, som ikke vælger os. Det ved vi godt, og det er okay. Til gengæld kan vi også se, at nogle af de kunder, vi får nu, aldrig ville have kigget i vores retning for 5 år siden. Vi ser altså en bevægelse hen imod at virksomheder, serveringssteder, hoteller og alle mulige andre gerne vil servere bedre kaffe og bruge den til at vise deres indsats i forhold til sociale og miljømæssige indsatser.

De er glade for, at vi arbejder med producentansvaret på et meget personligt plan. Vi kender vores kaffefarmere, og vi kan sagtens arrangere et videoopkald mellem dem og vores kunder, hvis kunden ønsker det. Når det så er sagt, er det selvfølgelig essentielt, at kvaliteten af vores kaffe også er i top. Kvalitet og bæredygtighed skal hænge sammen.

Hvor finder du inspiration?

Jeg kigger ofte ud over kaffeindustrien og vil gerne fremhæve B-Corp fællesskabet, hvor vi er mange virksomheder fra forskellige brancher, der deler en fælles dedikation til social og miljømæssig performance.

Jeg netværker og sparrer med en mangfoldighed af folk, lige fra kunder til leverandører. Og så følger jeg med i, hvordan andre virksomheder griber det an. F.eks. er jeg inspireret af Tony’s Chocolonely, som inddeler deres chokoladebarer i ulige stykker for at vise, hvor ulige kagen bliver delt i chokoladebranchen, og således sætter fokus på producentansvar og værdifordeling langs værdikæden. Disse interaktioner, ofte uden for vores direkte felt, er katalysatorer for kreativitet og innovation.

Mere Fra Vores Blog

Kom i gang i dag

The 0-Mission

Det tager kun få dage at være onboardet hos The 0-Mission.
Bliv kontaktet af os

Vi tager en snak om jeres behov og strømforbrug og vi giver et tilbud baseret på jeres elforbrug.

Kontrakt til godkendelse
Kort efter vores samtale, modtager I et kontraktudkast og Code of Conduct til underskrift.
Abonnementet er tegnet

Når I har underskrevet kontrakten er produktionen fra en del af parken reserveret til jer. I løbet af et år, kommer jeres del af parken til at producere lige så meget grøn strøm som i forbruger.

Har du også set lyset?

Mangler I en let måde at få grøn strøm i jeres virksomhed og samtidig tage ansvar for udbygningen af grøn strøm i Danmark? Så lad os tage en uforpligtende snak.
Få alle detaljerne med
Når du udfylder formularen får du vores whitepaper, helt gratis.

Bliv en del af The 0-Mission