Henriette Normann-Ekegren: Ledelsen skal med, hvis man skal lykkes med bæredygtighed

Henriette Normann-Ekegren er ESG-manager i Danoffice IT – en stilling der ikke bare kræver dyb teknisk indsigt, men også evnen til at få organisationen med. Her deler hun ud af sine erfaringer og bedste tips.
Henriette Normann-Ekegren
Henriette Normann-Ekegren

Henriette er ESG-manager i Danoffice IT, der sælger IT-infrastruktur, løsninger og konsulenter. Virksomhedens første kunder var FN-organisationer, og derfor har samfundsansvar altid været en kerneværdi, men den aktuelle og brandvarme klimadebat har flyttet ESG endnu højere op på dagsordenen. 🌍

Henriette har en baggrund inden for marketing, og ingen kan være i tvivl om, at hun er drevet af ægte klimaengagement og ordentlighed. Men hvordan navigerer hun egentlig i det komplekse ESG-landskab der ikke bare er fuld af tekniske begreber som CSRD, SBTi og GHG-protokollen, men også kræver en særlig evne til at få organisationen med? Det har vi talt med hende om i dette interview, hvor hun deler ud af sine bedste erfaringer, og tips til, hvordan man hele tiden holder sig på toppen af ESG-dagsordenen. 💡

Hvad ligger der i din rolle som ESG-manager?

Jeg har ansvar for, at vi handler ansvarligt inden for både miljø🌱, sociale forhold 🧑‍🦽 og ordentlig ledelse 🤝. Det er meget bredt. Jeg arbejder både med, hvordan kunderne guides til bedre it-løsninger i forhold til miljøet, hvordan vi reducerer vores egen klimabelastning, hvordan vi sikrer, at der er ordentlige arbejdsforhold hos vores underleverandører, og hvordan vi kan få et stærkere fokus på vores egen arbejdsstyrke i forhold til mangfoldighed, inklusion og ligestilling.

Jeg er heldigvis ikke alene om hele ansvaret; jeg får bl.a. god hjælp af vores compliance-team til at håndtere certificeringer og træninger i f.eks. anti-korruption, mens vores People & Culture afdeling har fokus på vores egne medarbejderes trivsel.

Kan du fortælle lidt om nogle af de initiativer I allerede har taget?

Vi kigger løbende på hvordan vi kan reducere vores eget og vores kunders klimaaftryk. Et af de største skridt vi har taget, var at opkøbe virksomheden Npvision Group A/S (i dag Danoffice IT Green) tilbage i 2020, så vi kan tilbyde at videresælge vores kunders brugte IT, så produkternes levetid forlænges. I 2023 har vi ydermere opstartet afdelinger i både Shanghai og Bangalore, så vi kommer tættere på vores internationale kunder i udlandet, og samtidig kan reducere produkternes transportvej fra fabrikkerne til kunderne. Derudover har en simpel øvelse som at udskifte almindelige pærer til lavenergipærer i vores store lagerhal gjort, at vi har kunnet spare 40% på vores strømforbrug og hermed minimere vores klimabelastning herfra 💡. Vi har også indgået et samarbejde med The 0-Mission, hvor vi har tegnet et solcelleabonnement på nogle af de solcelleanlæg, som de har opført i Danmark, og sidst men ikke mindst har vi lavet en bedre sortering af vores egne affaldsprodukter 🗑️.

Men uanset hvad vi gør, vil der altid være et aftryk fra vores aktiviteter. Derfor har vi også fokus på at uddanne kunderne i, hvordan de sikrer, at det IT-udstyr, de indkøber, bidrager mindst muligt til de negative klimaforandringer, og så hjælper vi dem med at genbruge deres gamle IT-udstyr, så udstyret får en længere levetid. ♻️🔍

Hvad betyder CSRD for jer?

📊Vi er gået i gang med at kigge hele CSRD igennem for at finde ud af, hvad der er væsentligt for os at rapportere på som virksomhed. Selvom vi først skal rapportere på CSRD i 2025, så skal mange af vores kunder allerede rapportere på CSRD i 2024, og det betyder, at de med stor sandsynlighed vil komme til os og bede om specifikke data på eksempelvis CO2-udledning fra det IT-udstyr, som de køber hos os. Derfor har vi brug for bl.a at kunne levere CO2-data til dem, og det kan vi heldigvis allerede gøre i dag! 💪

Hvordan undgår I Greenwashing?

Vi forsøger altid at være så konkrete og transparente i vores kommunikation som muligt. Vi undgår faktisk helst ordet ”bæredygtig”, hvis vi overhovedet kan, og vi er også opmærksomme på, om vi sender forkerte signaler med grafiske og visuelle elementer.

Generelt gør vi os umage med at fortælle mere om processen og de initiativer vi tager💚, end om store glittede målsætninger 🎯

white paper

DOWNLOAD WHITEPAPER

Strategi for Additionalitet

Over 70% af globale emissioner stammer fra energiforbruget. Læg en strategi for hvordan I bliver en del af løsningen.

Få alle detaljerne med
Når du udfylder formularen får du vores whitepaper, helt gratis.

Har du et råd til andre, der arbejder med bæredygtighed?

Sørg for at få ledelsen med. Det er vigtigt. Hvis ledelsen ikke bakker 110% op, bliver det meget svært at få resten af organisationen med på at lave forandringer.

Jeg er så heldig at arbejde i en organisation hvor ledelsen har købt helt ind på dagsordenen, og hvor mange sælgere er meget engagerede. De oplever nemlig at kunderne spørger mere og mere ind til klimaaftryk, ESG og SBTi.

Men engagementet i organisationen skal også plejes🙆‍♀️. Derfor organiserer jeg også aktiviteter, der så vidt muligt involverer alle medarbejdere. Det kan f.eks. være at vi tager initiativ til at genbruge medarbejdernes IT-udstyr eller at vi sammen deltager i World Clean Up Day. Ofte prøver jeg at inkludere et konkurrenceelement for at få så mange med som muligt. Og så sender jeg jævnligt en intern ESG-nyhedsmail ud 💌, så alle kan følge med i, hvordan vi flytter os og hvor vi er på vej hen.

Jeg ved godt, at det ikke er alle, der deltager i aktiviteterne eller læser mailen, men dem, der er med, taler jo også med deres kollegaer, og på den måde er det med til at skabe ringe i vandet.

Det er et meget komplekst område, du har ansvar for; hvordan holder du dig opdateret?

Ja, det er komplekst, og jeg har virkelig lært meget siden jeg startede for et par år siden.

Da sælgerne begyndte at spørge til SBTi, må jeg indrømme, at jeg ikke helt vidste, hvad det var, ligesom jeg var i tvivl om, hvad der egentlig lå i ESG-begrebet, da det begyndte at vinde indpas🤷‍♀️.

Derfor har jeg fokuseret rigtig meget på at dygtiggøre mig. Det, jeg har lært allermest af, er et 6 måneder langt Climate Ambition Accelerator-kursus hos UN Global Compact, hvor vi kom helt i dybden med Science Based Targets initiativet (SBTi) og de beregninger, man skal lave. UN Global Compact tilbyder i øvrigt generelt virkelig gode webinarer, workshops og arrangementer til alle medlemsvirksomheder, så det er en klar anbefaling herfra. 

Jeg sørger altid for at holde mig opdateret på nye trends og innovationer. Jeg deltager i konferencer og følger mange eksperter på LinkedIn. Jeg kan anbefale andre at følge Katharine Hayhoe, der er Climate Scientist og har fingeren på pulsen i forhold til hvad der sker rundt omkring i verden på klimaet, og lytte til Steffen Max Høghs Podcasts om bæredygtig business🎧 hvor der er masser af god inspiration at hente.

Selv vil jeg gerne gøre endnu mere ud af at dyrke mit netværk og vidensdeling, men jeg må indrømme, at det er svært at finde tiden til det med alle ESG initiativer, som vi har på tegnebrættet lige nu.

Hør Henriettes tanker om deres abonnement på The 0-Mission under hendes besøg i parken

Mere Fra Vores Blog

Kom i gang i dag

The 0-Mission

Det tager kun få dage at være onboardet hos The 0-Mission.
Bliv kontaktet af os

Vi tager en snak om jeres behov og strømforbrug og vi giver et tilbud baseret på jeres elforbrug.

Kontrakt til godkendelse
Kort efter vores samtale, modtager I et kontraktudkast og Code of Conduct til underskrift.
Abonnementet er tegnet

Når I har underskrevet kontrakten er produktionen fra en del af parken reserveret til jer. I løbet af et år, kommer jeres del af parken til at producere lige så meget grøn strøm som i forbruger.

Har du også set lyset?

Mangler I en let måde at få grøn strøm i jeres virksomhed og samtidig tage ansvar for udbygningen af grøn strøm i Danmark? Så lad os tage en uforpligtende snak.
Få alle detaljerne med
Når du udfylder formularen får du vores whitepaper, helt gratis.
white paper

DOWNLOAD WHITEPAPER

Strategi for Additionalitet

Over 70% af globale emissioner stammer fra energiforbruget. Læg en strategi for hvordan I bliver en del af løsningen.

Få alle detaljerne med
Når du udfylder formularen får du vores whitepaper, helt gratis.

Bliv en del af The 0-Mission